Pomo ja some/somepomo/somettajapomo
Pomo ja some...
Itse esimiehenä olen pohtinut monesti mikä on roolini somessa. Olenko siellä oma itseni vai esimies? Huomaan toisinaan miettiväni, että voinko hyväksyä henkilöstön kaveripyyntöjä tai oman esimieheni? Jos kavereinani on koko työyhteisö joudunko miettimään sitä mitä jaan kanavissani. Asiaan tässä analysoidessani joudun toteamaan, että riippuu somekanavasta kuuluuko piiriini työyhteisöni porukka vai ei. Instassa olen seuraajikseni hyväksynyt työyhteisöni jäseniä ja jopa pomoni. Facebookissa olen rajannut tarkemmin. Eroavaisuuden syyksi taitaa nousta se, että haluan pitää jotkin asiat omassa piirissäni.
Missä kanavissa pomon sitten pitää olla?
Varmastikkin tärkeintä on olla siellä missä henkilöstökin on. Ammatillisen esimerkin luomisessa olisi hyvä olla LinkedInissä ja siellä tietenkin omassa verkostossa pitäsi olla myös se henkilöstö. LinkedInissä ollaan ammattilaisia, sinne askarrellaan virtuaalinen CV ja käytetään somea oman itsensä brändäämiseen. Itseäni kyllä hieman tympäisee Linkkarissa vallalla oleva yltiöpositiivinen itsensä markkinointi, luodaan "uskottavaa" kuvaa siitä kuinka jokainen voi olla ja jonkin paras. ;)
Somettajapomo on varmasti Instassa, Facessa, Twitterissä ja tietysti firman omissa kanavissa ja somettajapomo on luonut koko työporukalle oman Wup-ryhmän. Somettajapomolla saattaa olla edessä ongelma; onko pomo vai kaveri? Jonkinlainen etäisyys henkilöstöön olisi hyvä säilyttää, jotta uskottavuus säilyy. Koska pakostakin syö uskottavuutta, jos somesta löytyy videopätkiä tai kuvia siitä kun pomo örveltää pippaloissa. Tai meemejä aiheesta kuinka hukkasin elämänhaluni töissä...
Missä kanavissa pomon sitten pitää olla?
Varmastikkin tärkeintä on olla siellä missä henkilöstökin on. Ammatillisen esimerkin luomisessa olisi hyvä olla LinkedInissä ja siellä tietenkin omassa verkostossa pitäsi olla myös se henkilöstö. LinkedInissä ollaan ammattilaisia, sinne askarrellaan virtuaalinen CV ja käytetään somea oman itsensä brändäämiseen. Itseäni kyllä hieman tympäisee Linkkarissa vallalla oleva yltiöpositiivinen itsensä markkinointi, luodaan "uskottavaa" kuvaa siitä kuinka jokainen voi olla ja jonkin paras. ;)
Somettajapomo on varmasti Instassa, Facessa, Twitterissä ja tietysti firman omissa kanavissa ja somettajapomo on luonut koko työporukalle oman Wup-ryhmän. Somettajapomolla saattaa olla edessä ongelma; onko pomo vai kaveri? Jonkinlainen etäisyys henkilöstöön olisi hyvä säilyttää, jotta uskottavuus säilyy. Koska pakostakin syö uskottavuutta, jos somesta löytyy videopätkiä tai kuvia siitä kun pomo örveltää pippaloissa. Tai meemejä aiheesta kuinka hukkasin elämänhaluni töissä...
Twitteristä löytynee jokainen itseään arvostava suuryrityksen johtaja. Siellä ne tärkeät henkilöt kertovat nasevia komentteja nyky-yhteiskunnan polttavista aiheista. Toki oman mielipiteen tähän vaikuttaa seuraajien ja uudelleen jakojen määrä. Vaikka viesti oli kuinka merkittävä, ei se lyö läpi jos seuraajia on vain kourallinen.
Mitä jos pomo ei ole ollenkaa somessa, mitäs sitten tapahtuu? Onko sillä väliä?
Johtaja on media kirjassaan 2016 Saksi Jukka kertoo tuntevansa useita persoonallisia ja värikkäitä suuryritystenjohtajia, joista ei somessa näy. Heistä saattaa olla haastatteluja Kauppalehdessa, mutta niiden lukijakunta on rajallista. Jos pomo ei ole somessa voi käydä näin : "Sellainen johtaja ei ole nykyajan diginatiiville oikeastaan edes olemassa, koska häneen ei löydy mitään tarttumapintaa niiden kanavien kautta, joista diginatiivi tietonsa etsii."
Eli haasteita on luvassa viimeistään silloin, kun diginatiivit astuvat joukolla työelämään. He odottavat pomojensa olevan ajan hermolla ja somessa, siellä missä hekin. He etsivät työpaikkoja ja suosituksia työpaikoista ja esimiehista sieltä missä itse ovat, eli somesta.
Työsuhteen kannalta oleellista on työntekijän lojaliteettivelvollisuus työnantajaa kohtaan. Eli somessa(kaan) ei työnantajaa pidä mennä solvaamaan. (Meskanen. H 2015)
Vastaan: Onko kenenkään?
Tähän voisin kirjoittaa laajasti somen yleistymisen negatiivisista vaikutuksista ihmisiin sosiaalisina eläiminä, mutta se olisi ihan oma postauksensa.
LÄHTEET
(Meskanen. H 2015) https://www.akavalainen.fi/akavalainen/arjessa/esimiesverkosto/sosiaalinen_media_-_moderni_tyovaline_vai_vaaraksi_tyosuhteelle
Hei! Kirjoitat hyvin ja napakasti, mutta ystävällisesti. Sinulla on paljon viittauksia sekä omia havaintoja ja kommentteja viestinnästä. Nina
VastaaPoista